“… et spændende univers åbenbares for os” – BEAT (Vol. 6.0)

For 14 dage siden havde en filmudgave af den amerikanske beat-forfatter Jack Kerouacs rejseroman ”On The Road” premiere i danske biografer. Nu kan man så opleve Kerouac (1922-69) selv på scenen sammen med forfatter- og syrekollegerne William Burroughs og Allen Ginsberg. Det handler stadig om at rejse. Gennem USA og gennem livet. Formen er teaterkoncertens, hvor en række Burroughs-Ginsberg-Kerouac-tekster er sat til ny og medrivende musik af Peter Kohlmetz Møller. Tung, melodisk rock, der klæder ordene og det univers, de fremmaner. Desværre har man valgt at synge på engelsk, hvilket nok afskærer en del tilskuere fra at få det fulde udbytte af koblingen mellem sangene og den forbindende historie om Kerouacs møde med de andre, syretrips og sære visioner, Kærlighedskomplikationer og samfundskritik.

Levende litteraturhistorie. Det er, som om et stykke amerikansk litteraturhistorie bliver levende og et spændende univers åbenbares for os. Om amerikanske poeters vilde liv på kanten af desperation og længsel efter noget, de måske ikke helt kan formulere. Synsvinklen er Jack Kerouacs. Han vil være forfatter og han vil rejse. Der begynder vi, og halvanden time senere ender vi med udgivelsen af bogen ”On The Road”, der skildrer denne rejse.  Som Kerouac er Kasper Ørum udmærket. En ung fyr i hårdkogt jakkesæt og længsel i øjnene. Sangstemmen er flot og når han holder op med at spise stavelser i replikkerne, kommer ordene også til at lyde, som de skal. Morten Christensen lægger drilsk dæmoni og charmerende farlighed i dobbeltrollen som beat-ikonerne Neal Cassady og William Burroughs, sammen med Bjarne Antonisen som Ginsberg og Johanne DalLewkovitch som kvinderne omkring de tre mænd. Hvad jeg egentlig skal med denne meget amerikanske historie, ved jeg ikke helt, men underholdende og visuelt flot teater er det i den tyske husinstruktør Lydia Bunks gedigne og billedmættede iscenesættelse.

– Henrink Lyding, 4 stjerner, Jyllands-Posten

Et velkomponeret teaterstykke med stærke skuespillerpræstationer og flot musik. En rejse i underbevidstheden på beat-generationens forfattere, hvor man fascineres og undres og indlever sig i personernes liv og færden og på samme tid også kommer på en rejse i eget sind. Det er et af de stykker, der ikke bare er givet, og hvor man længe efter scenelyset slukkes tænker over indhold og mening. Citatet ”The inside of an outsider is his most interesting part” får betydning og er gennemført I forestillingen. Vi møder outsidere og kommer ind under huden på dem. Især én scene med påvirkning af euforiserende stoffer er formidabel, og her leverer skuespillerne en fantastisk indsats. Scenens opbygning i form af en ramme virker på en gang som en lukket kasse for sindet, men den har også sprækker ud til virkeligheden og dens udflydende form i bunden giver tanker på indflydelsen ud i verden. Hele rummet er i spil og der er små overraskelser indbygget i sceneopbygningen. Alt i alt en super forestilling, hvor man blev sanseligt udfordret og fyldt, men også en forestilling der gav lyst til at søge viden om nye sider af verden.

– Rikke Kæhlershøj, 5 stjerner, Kulturkongen.dk

Om man kender noget til BEAT-generationen eller ej, er teaterkoncerten på momentum en god oplevelse. Jeg blev meget draget af stemningen i sangene og musikken og de skønne skuespilpræstationer.

– Johanna Maria Pedersen, 5 stjerner, Kulturkongen.dk