Vol. 12: Doku-fiktion om Neo-Europa

Momentums scenekunstneriske profil tegnes i 18/19 af den nyuddannede instruktør Anna Malzer, der overtager roret på Momentum vol. 12 med doku-fiktion under overskriften NEO-EUROPA.

Momentum Vol. 12 kommer til at bestå af en trilogi, der tager afsæt i virkelige begivenheder, som har fundet sted i Europa indenfor de sidste par år: ’Selvtægt’, om ildspåsættelserne af svenske asylcentre, ’Porno’, om Storbritanniens glæde og forargelse over den fri internetporno, og ’16:29’ om verdens første live-transmitterede selvmord. Genren er doku-fiktion, som det kunstneriske hold vil bruge sæsonen på at undersøge grænserne og spændvidden for i et møde med publikum.

“Jeg udforsker grænserne for doku-fiktion på scenen. Jeg tager udgangspunkt i virkelighedsfænomener og sender dem igennem teatermaskinen, for at blive klogere på det Europa min generation og jeg lever i”, fortæller kunstnerisk leder Anna Malzer.

Trilogien samles under overskriften NEO-EUROPA. Summen af Malzers tre forestillinger bliver en stor samlet fortælling om det nye splittede Europa, neo neo Europa, et postmillennium Europa, der er på randen til at sprænges af flygtningevandringer, økonomisk sammenbrud, Brexit, højre-populisme og miljøkrise. Om valget af tema siger hun:

"Vi lever alle i Neo-Europa, hvor grænserne støder sammen. Forskellige klasser, racer og religioner lever nu meget tæt op ad hinanden, hvilket fører til nogle gnidninger, som jeg undersøger. Med de tre forestillinger håber jeg på, at vi kan få skabt en reel dialog."

Til at udfolde fortællingerne har Malzer allieret sig med hele tre kollektiver: Det internationale grafittikollektiv TPN, det danske Skrivekollektivet og det internationale hiphopkollektiv Capital Fluxus.

Det multinationale hiphop-kollektiv Capital Fluxus kommer af og fra det, de selv kalder Neo neo Europe. Tilsammen rummer gruppen hele fem nationer og de rapper på fransk, engelsk og dansk. 

TPN er et internationalt anerkendt graffitikollektiv. Peter Skensved har været concept developer, creative producer og production manager på en række projekter og forestillinger, og har udstillet i bl.a. Australien, Canada, Chile, Frankrig, Kina, Spanien, Sverige, Tyskland og USA. Caligr de Girardier Alexandre er maler med speciale i arkitektur. Han begyndte at lave graffiti i Paris’ vestlige forstæder i slutningen af 90’erne og har siden 2011 haft flere udstillinger i Paris, Berlin og Danmark, blandt andet på Galerie du Pari(s)Urbain og Nhow Hotel i Berlin.

Skrivekollektivet består af en gruppe unge dramatikere, som gør op med solokunstneren på tårnværelset ved at skrive sammen. Skrivekollektivet består af: Marie Bjørn, Sonja Ferdinand, Mathias Ravn, Anna Andrea Malzer, Rasmus Krone, Nanna Tychsen og Anna Skov.

Anna Malzer slutter sin sæson af med en reading festival, hvor alle de stykker, hun har fået tilsendt, siden hun fik jobbet på Momentum, sorteres, og de bedste opføres af professionelle skuespillere.

Vol 12:1
Selvtægt

‘Selvtægt’ portrætterer en splittet befolkning i et splittet land i et endnu mere delt Europa, hvor viljen til at være åben konstant udfordres af frygten for det fremmede. Anna Malzer og dramatiker Aleksa Okanovic tager til Ljungby og undersøger en påsat brand på byens asylcenter; de graver sig ind i sagen og griber pennen, hvor efterforskningen slap. Hvem satte ild til asyllejren den nat, og hvorfor gjorde de det?

Premiere: 22. september 2018

Vol 12:2
Porno
Hvad sker der, når et dramatikerkollektiv skal skrive et manuskript, imens de ser porno i en hel uge? Bliver ordene liderlige eller ligeglade af at blive nedskrevet i en konstant konfrontation med stønnen og nøgne kroppe? Hvilket narrativ og hvilke karakterer opstår mon, når porno er dramatikernes eneste inspirationskilde?

Sammen med Skrivekollektivet undersøger Anna Malzer vores forhold til porno i et Europa hvor vi konstant eksponeres for nøgne, optimerede og seksualiserede kroppe, og hvor internetpornoen konstant er tilgængelig.

Premiere: 24. november 2018

Vol 12:3
16:19

Om den 18-årige Océanes live-streamede selvmord og den groteske måde, hvorpå koret af følgere på de sociale medier reagerede på det. ‘16:29’ portrætterer en ung

generation i Paris’ forstæder, hvor den franske romantiske landidyl crasher med betonbyggerier. Hvor dødsdriften i en ungdomsgeneration,der har fået nok, lever side om side med samme generations traditionelle drøm om familieliv. Hvor man på de sociale medier både er så fandens ensom og samtidig i kontakt med hele verden.

Premiere: 26. januar 2019

Anna Malzer f. 1991
Instruktør Anna Malzer tager i sit arbejde udgangspunkt i virkelige begivenheder, som er sket nyligt i Europa. I genren doku-fiktion bliver det muligt at tale om store temaer som flygtninge, politik, nynazisme, køn og alle de aktuelle temaer vi lever i – men i en specifik fortælling, hvor de store temaer koges ned til konkrete møder i mellem mennesker i en konkret situation. På den måde fås det bedste fra dokumentaren: aktualiteten, og det bedste fra fiktionen: poesien og underholdningen. I dét møde kan der skabes forestillinger af både høj kunstnerisk og samfundsmæssig kvalitet.

Det er sagt, at myten om Antigone opstod, fordi der var en kvinde i en by, der insisterede på at begrave sin bror. I et behov for at give hende en stemme og forstå hendes – dengang uforståelige og næsten terroristiske handling – skrev man myten. Det er det Anna Malzer vil: Videreudvikle den moderne myte.